Wanneer is je website toe aan vervanging?

Websites leven niet voor eeuwig! There, I said it. Helaas is de gemiddelde website om de 5 of 10 jaar aan vervanging toe, maar als je kijkt naar trends ligt dit misschien wel lager. Want websitetrends komen en gaan, iets wat nu mooi en trendy is, is dat misschien over 2 of 3 jaar niet meer. Ook websites kunnen ziek worden (beveiligingsleks hebben), doodgaan (crashen), of worden gekidnapt (gehacked). Je website dient vanaf het begin goed onderhouden te worden, zo houd je je website in ieder geval gezond en heb je geen stress rondom het functioneren van je website. Heb je geen verstand van websiteonderhoud? Besteed het dan uit.

Gelukkig kun je aan de hand van diverse signalen inschatten of jouw website toe is aan vernieuwing.

1 – Je bedrijf is veranderd

Zijn je diensten veranderd? Heb je een andere doelgroep? Was je freelancer maar heb je nu personeel? Allemaal tekenen die aangeven dat je bedrijf is veranderd en daarmee je website waarschijnlijk ook aan vernieuwing toe is. Het kan zijn dat het alleen nodig is de teksten en de afbeeldingen/inhoud van je website aan te passen, maar soms is een volledige vernieuwing het beste, bijvoorbeeld bij een nieuwe huisstijl.

2 – Website is niet geschikt voor mobiel

In Nederland komt ongeveer 60% van al het internetverkeer van mobiele telefoons, in Europa ligt dat aantal rond de 50%. Als jouw website niet goed zichtbaar is op mobiel, is de kans klein dat jouw bezoeker jouw website nogmaals bezoekt vanaf een laptop of tablet. Ook voor een tablet zijn er verschillende vereisten om een website goed te tonen. Zorg ervoor dat dit goed ingesteld is, anders verlies je bezoekers!

3 – Website is niet veilig, gehackt of gecrashed

Ligt je website eruit? Staan er rare teksten op van een Chinees bedrijf wat opeens via jouw website kleding verkoopt? Kun je niet meer inloggen? Of loopt je website achter met updates, kan het niet meer goed geüpdatet worden doordat je WordPress versie is verouderd of het thema niet meer wordt ondersteund? Dan is het goed om na te denken over een nieuwe website en deze goed te laten onderhouden nadien.

4 – Niet veilig volgens Google

Als jouw website niet goed onderhouden is en je website verouderd is, loop je het risico dat Google het als onveilig markeert. Verouderde websites zijn namelijk kwetsbaar voor hackers, omdat het internet constant wordt gescand op zwakke plekken zoals verouderde en onveilige software. Wees daarom ook kritisch welke plug-ins je op je website installeert. Lees hier mijn blog hoe je een goede plug-in kiest.

5 – Traag!

Als jouw website niet binnen 3 seconden opent, zal je bezoeker weer vertrekken. Oké, je moeder wil er nog wel op wachten, maar jouw potentiële klant gaat echt niet op een trage website zitten wachten. Wist je dat ook Google kijkt naar laadsnelheid? Een langere laadtijd is dus nadelig voor je positie in Google.

Wanneer moet ik mijn website vernieuwen?

Tussen de 2-5 jaar moet je website vernieuwd worden. Het hangt samen met het doel van je website: wanneer je inkomsten genereert met je website en je er van afhankelijk bent is 2 jaar een goede richtlijn. Is het een online visitekaartje, een simpele persoonlijke website of CV, denk dan aan elke 5-7 jaar een nieuwe website of een flinke update.

Wil je advies of jouw website toe is aan vernieuwing? Plan dan een call in met mij en ik adviseer je.

Laat een reactie achter